söndag 21 november 2010

PEPP ÄR BÄSTA BOTEMEDLET!

Hörrni. Jag såg Kalla Fakta ikväll på TV4. Det handlade om Sverigedemokraternas framgångar i Söderhamn. Personligen blev jag helt deppig av programmet, och det vet jag att många andra söderhamnare också blev. På facebook har jag läst massvis av arga, frustrerade och ledsna statusuppdateringar.

Men vet ni? Jag tror att det är otroligt viktigt att vi inte fastnar i deppträsket. Nä. Nu måste vi på allvar börja peppa varandra. Vi vet ju alla att Söderhamn har så otroligt mycket fina sidor. Vi är däremot kanske inte så bra på att uppskatta dem. Det är ofta lättare att se allt elände framför allt bra. Men man kan välja att ändra synvinkeln och fokusera på det som är bra! Att låta allt bra hamna i rampljuset och framhäva det. På så sätt kan vi peppa varandra och hjälpas åt att bli påminda om vilken fin och bra kommun vi bor i. Det vet jag kommer att få alla att må bättre än att vi går omkring och tänker på allt som är dåligt. Och visst är det ett viktigt problem kommunen har att ta itu med, men det problemet löses inte lättare med negativa ord, tankar och energier. Tvärtom!

Tillsammans är vi starka! Tillsammans kan vi påverka! Det krävs inte mycket från varje person. Ett tanketips är att se sig själv som en ambassadör för Söderhamn. Att man har en viktig uppgift. Att lyfta allt bra med kommunen och peppa varandra.

Jag vill särskilt uppmana alla unga söderhamnare till denna pepp-rörelse (ja, jag vill lite se det så)! Det är vi som formar samhället till vad det kommer vara en bra tid framöver. Hjälp mig att gå upp till kamp med WE SHAMN-bloggen! Detta är ett enkelt och tydligt forum att använda sig av i syftet att peppa kring allt som har med Söderhamn att göra. Kommentera, skicka in gästinlägg och gör din röst hörd! Återigen: Tillsammans kan vi påverka!

2 kommentarer:

  1. En trevlig början skulle kunna vara att du lyckades få någon Söderhamnare med invandrarbakgrund att presentera sig här på bloggen.

    SvaraRadera
  2. Ingrid, ett tips: en kille som heter Desmond Williams ska vara gästkrönikör i Söderhamnskuriren. Du kanske kan få honom att skriva ett gästinlägg här på bloggen också? Han är asylsökande och vill ge dela med sig av sina tankar... Länk till artikeln: http://helahalsingland.se/soderhamn/soderhamnc/1.2499646-desmond-vill-ge-flyktingarnas-perspektiv

    Annars Omar Ali Omar, som var med i programmet igår.

    SvaraRadera